perfectionisme

Wie op zijn tenen staat, staat niet!

Lao Zi zei het in een ver verleden al. Als je op je tenen staat, val je zo om. Dit is geen standvastige manier van leven.

Vaak ligt perfectionisme ten grondslag aan het op je tenen lopen. Wij leggen de lat doorgaans zo hoog voor onszelf, waardoor wij constante druk ervaren.

Er is niets mis met het perfect willen afronden van een bepaalde taak. Maar wat als “goed niet meer voldoet en alles perfect moet zijn”? Als je de hele tijd van jezelf moet presteren, ook wanneer het niet nodig is? Dan loop je continu op je tenen.

Oorzaken van perfectionisme zijn:

  • Angst om te falen
  • Angst om de controle te verliezen
  • Angst om niet de waardering te krijgen die je wilt
  • Angst voor onzekerheid

Eigenlijk gebruiken wij perfectionisme om succes, waardering en liefde te krijgen.

Vaak weten perfectionisten wel dat ze te hoge eisen aan zichzelf stellen, maar er is een stemmetje in hun hoofd, dat ze constant influistert dat ze niet deugen wanneer ze minder dan perfect presteren. Dit is een overtuiging die zich ooit, vaak in de jeugd, in het brein heeft genesteld en gedachten en gedragingen voedt. De lat te hoog leggen wordt dan normaal.

Zolang de perfectionist de controle heeft, of denkt te hebben lijkt er nog weinig aan de hand. Maar zodra de perfectionist een fout begaat en deze hersteld, zal hij proberen nog meer te controleren. Vastbesloten om niet nog een keer dezelfde fout te maken. Het is een neergaande spiraal met veel stress. Je komt in een vicieuze cirkel.

Je kunt niet alles perfect doen in het leven, niet op je werk en niet in je privé leven. Dat is een illusie. Streef je hier wel naar dan ervaar je een voortdurende druk en stress, die uiteindelijk een burn-out kan veroorzaken.

De oplossing?
Loslaten! Het klinkt zo simpel, maar hoe doe je dat dan? Ik hoor je denken, hoe kan ik nou loslaten als ik juist alles zo graag goed wil doen?

Loslaten is het vertrouwen hebben dat het goed komt en accepteren wat is.
Natuurlijk is het makkelijker gezegd dan gedaan, accepteren dat je iets niet helemaal perfect doet of iets niet helemaal perfect gaat. Er zijn altijd kritische gedachten die dan door je hoofd spoken.

Het is belangrijk om je bewust te zijn van je gedachten en daarbij te onthouden: “Je bent niet je gedachten, je hebt gedachten”.

Je gedachten vormen een belangrijk deel van de sleutel tot een positief, energiek en succesvol leven, want je hebt dan misschien geen invloed op de situatie op zich, wel heb je invloed op de manier hoe jij tegen die situatie of gebeurtenis aankijkt.

Je gedachten kunnen je maken of breken, dat heb je zelf in de hand. Bekijk je fouten met humor.

De lat te hoog leggen zorgt voor stress en ongemak. Stel je verwachtingen bij, zodat deze in overeenstemming zijn met je bekwaamheden en beperkingen. Wees eerlijk tegen jezelf over wat je wel of niet aankunt. Stel redelijke doelen voor jezelf op.

Accepteer jezelf zoals je bent. Je bent niet geliefd om wat je doet. Je bent geliefd om wie je bent!